demi mencari kebenaran

demi mencari kebenaran
klik gambar untuk ke FB

Thursday 11 June 2015

PDRM DAH AMBIL KENYATAAN NAJIB DAN JHO LOW??

Saya amat teruja apabila mendengar khabar berita bahawa pihak PDRM sudah selesai laporan siasatannya mengenai kes 1mdb yang saya telah buat beberapa laporan polis mulai 12.12.2014.

Kini yb menteri dalam negeri telah mengesahkan bahawa laporan siasatan PDRM kini telah dihantar ke pejabat peguam negara pada bulan mac yang lepas.

Namun, boleh kah tan sri ghani pattail selaku peguam negara mengesahkan kenyataan yb menteri dalam negeri ini? Kenapa pejabat peguam negara masih membisu seribu bahasa tanpa membuat sebarang kenyataan untuk mengesahkan kenyataan yb menteri dalam negeri.

Saya ingin memohon peguam negara untuk buat sedikit pengesahannya dan memaklumkan mengenai statusnya memandangkan pihak PDRM telahpun menghantar kertas siasatannya sudah hampir 3 bulan ke pejabatnya!!

Dalam masa yang sama saya ingin tanya pihak PDRM bahawa adakah dato sri najib tun razak selaku menteri kewangan malaysia dan pengerusi 'advisory' board 1mdb telah dipanggil untuk disoal siasat oleh pihak PDRM??

Adakah yb husni hanadzlah iaitu menteri kewangan 2 turut dipanggil oleh pihak PDRM untuk mengambil kenyataannya mengenai isu 1mdb??

Bagaimana dengan jho low?? Apakah pihak PDRM telahpun mengambil keterangan jho low??
Bagaimana pulak dengan tan sri zetty iaitu gabenor bank negara?? Adakah tan sri zetty juga telah diambil keterangannya??

Arul kanda kandasamy, shahrol, tan sri lodin wok kamaruddin serta keseluruhan ahli lembaga pengarah 1mdb adakah pihak PDRM telah memanggil mereka semua untuk proses siasatan serta merakam kenyataan masing-masing??

Soalan ini penting kerana saya telah pun membuat laporan polis keatas semua individu-individu tersebut. Saya sebagai pelapor amat berharap pihak PDRM dan peguam negara dapat memberi sedikit pencerahan mengenai statusnya.

Namun dalam masa yang sama, kenyataan yb menteri dalam negeri di parlimen beberapa hari yang lepas agak bercanggah sikit dengan kenyataan Ketua Polis Negara yang menyatakan lebih kurang pada bulan mac bahawa siasatan keatas kes 1mdb berdasarkan kepada laporan polis saya akan disiasat oleh satu badan 'task force' yang dianggotai oleh SPRM, pejabat peguam negara serta beberapa anggota lagi.

Apakah ini bermakna pihak PDRM melakukan dua siasatan iaitu dari PDRM secara 'stand alone' dan 'task force' yang baru ditubuhkan??

Bagaimana pulak dengan status siasatan oleh SPRM yang pada hakikatnya saya amat tidak yakin dari awal lagi!!

Saya telah mula hilang hormat dan terhakis keyakinan pada SPRM bila tan sri abu kassim selaku Pesuruhjaya SPRM katakan bahawa SPRM tidak boleh siasat kes 1mdb sehingga ketua audit negara siapkan laporannya!!

Kenyataan tan sri abu kassim amat janggal dan pelik!! Badan-badan glc lain mereka boleh siasat tanpa tunggu laporan ketua audit negara terlebih dahulu tetapi siasatan keatas 1mdb kena tunggu laporan dari ketua audit negara pulak!! 
 
Apakah ini SOP kaedah siasatan SPRM??


Rakyat di seluruh negara sedang memerhatikan sistem perundangan kita secara amat dekat kini untuk mengetahui samada ianya telus ataupun tidak untuk keseluruhan warganegara malaysia terus berpegang pada 'keluhuran undang-undang' secara adil sepertimana yang termaktub di dalam Rukun Negara kita.

Dari FB Khairuddin Abu Hassan

1 comment:

  1. Betul kata dato'. PRDM sepatutnya menyoal siasat setiap individu seperti yang tertera di dalam lapuran2 polis yang dibuat oleh dato' khairuddin. The rule of law says " no man is above the law"...after all nothing to fear if "there's nothing to hide", rite? We the rakyat want to know what has happened to the funds of 1mdb...so many discrepencies...luckily we have a kindred soul like dato' who has kept pushing relentlessly for the truth!!! We salute you!!!

    ReplyDelete