demi mencari kebenaran

demi mencari kebenaran
klik gambar untuk ke FB

Wednesday 3 June 2015

HUSNI DAN ARUL TOLONG JANGAN BODOHKAN RAKYAT

Rancangan wawancara dengan Menteri Kewangan 2 Malaysia tidak menjawab langsung persoalan skandal 1mdb tetapi beliau hanya menghuraikannya secara umum saja!! Saya juga nampak 'body language' husni tidak begitu selesa serta tidak 'relax' untuk menghuraikan fakta-fakta secara umum saja kearah mengelirukan serta mengelabui pandangan rakyat terhadap isu skandal 1mdb!!

Apabila ditanya mengenai Jho Low, Husni pada hakikatnya tidak menjawab langsung mengenai hubungkait Jho Low dengan beberapa transaksi perniagaan 1mdb.

Jho Low telah menjadi faktor cemuhan utama terhadap kes skandal 1mdb. Sekiranya Jho Low benar-benar tiada kaitan langsung dengan urus-niaga 1mdb kenapa  Husni tidak mahu bagi jawapan secara terus terang lagi meyakinkan dengan menafikan secara sekeras-kerasnya bahawa Jho Low tiada kena mengena langsung dengan 1mdb ataupun Riza Aziz.

Nampak sangat Husni tak berani nak komen tentang budak Jho Low ini!!

Husni  Hanadzlah kata syarikat Gold Star bukan syarikat Jho Low!! Tiada asas dan bukti untuk menyatakan itu syarikat milik Jho Low. Kenapa MOF tak mahu buat 'Due Deligent' secara rasmi untuk menentukan samada Gold Star itu milik Jho Low atau pun tidak?

Menteri Kewangan 2 juga mengatakan bahawa pembayaran usd700 juta diarah bayar oleh Petrosaudi ke dalam akaun Gold Star secara terus menerus.

Tetapi persoalannya kenapa 1mdb dan kerajaan Malaysia tidak mahu tanya Petrosaudi yang telah jadi rakan kongsi mereka kenapa sejumlah wang tersebut kena bayar terus ke akaun syarikat Jho Low seperti yang didedahkan oleh Sarawak Report?!

Saya kasihan tengok Husni melalui kaca tv tadi.. Nampak sangat macam orang bersalah nak jawab soalan pihak polis dalam proses 'interogation' !!

Saya ingin tanya beberapa soalan kepada Husni iaitu:

1) Kenapa Husni kata proses IPO Edra terpaksa ditangguhkan kerana penyata kewangan Edra tertangguh serta lewat siap??

2) Pembangunan tanah TRX dan Bandar Malaysia kelak, 1mdb hanya pegang 40% ekuiti?! Tanah-tanah ini dijual oleh kerajaan Malaysia pada kadar yang murah tapi kenapa bagi pemaju luar pegang 60%?? Sebagai pemegang ekuiti minoriti apakah 1mdb mempunyai hak untuk menentukan kepentingan rakyat Malaysia untuk menguasai semua hartanah yang bakal dibangunkan kelak??

3) Adakah 1mdb akan wajibkan peratusan tertentu hartanah di pembangunan TRX serta Bandar Malaysia kepada kalangan bumiputera memandangkan Husni kata kelak ia akan memberi peluang kepada bumiputera untuk membeli rumah-rumah kedai di kawasan pembangunan yg 'prime'??

4) Macamana tanah kerajaan boleh dikuasai oleh orang asing sehingga 60% ekuiti seperti perjanjian dengan Land Lease Australia??

5) Kita dah ada danaharta, apa perlu lagi 1mdb??

6) Nilai Brazen Sky ialah rm6.1billion tetapi apakah aset-aset yang ada dalam Brazen Sky?? Siapa yang buat penilaian aset-aset Brazen Sky??

7) Apa yang boleh dibanggakan dengan Edra yang menguasai aset janakuasa kerana di masa hadapan 1mdb akan hanya pegang ekuiti 30% saja manakala 70% akan dikuasai oleh pemegang saham baru??

8) Apakah benar pertukaran juru odit KPMG ke Deloitte kerana syarikat Deloitte adalah sebuah syarikat juru odit terbesar di dunia?? Hanya alasan itu??!!

9) Apakah semua pelaburan kewangan 1mdb di seluruh dunia dilaporkan kepada bank negara berteraskan kepada yang termaktub dalam undang-undang perbankan serta kewangan negara??

10)  Bank Negara tahu secara terperinci mengenai semua pelaburan-pelaburan serta pinjaman kewangan 1mdb di luar negara??

11) Perjanjian usahasama dengan petrosaudi telah buatkan Petrosaudi letakkan dua telaga minyaknya di dalam usaha sama ini. Di manakah terletaknya dua telaga minyak tersebut??

12) Apakah ketua audit negara akan laksanakan kaedah audit forensik??

13) Husni kata arul ada hal penting bincang pasal isu duit 1billion ketika dipanggil oleh PAC. Arul terbang ke mana untuk hadiri mesyuarat tersebut. Bila Arul ke luar negara dan bila arul pulang ke tanahair?? Arul terbang ke negara mana pada waktu tersebut??

14) Husni kata semua anggota kabinet kena 'act as one'.  Dulu waktu tubuh 1mdb tak pernah 'act as one' serta tak pernah maklum pada kabinet pun segala urusannya. Kenapa bila masalah hutang sampai rm42 billion baru nak paksa semua menteri kabinet 'to act as one'?? Amat pelik??!!

15) Kenapa Husni tak hurai secara mendalam 'inherit debt' rm6 billion secara terperinci??

Program wawancara ini sebenarnya gagal untuk menjawab polemik skandal 1mdb.

Saya ingin sarankan kepada Menteri Penerangan Malaysia di masa akan datang untuk jemput pakar ekonomi yang mempunyai minda kritis yang benar-benar bebas dari 'inclination' politik untuk jadi moderator mengendalikan program wawancara isu 1mdb ini.

Ini amat penting agar moderator yang pakar di bidang ekonomi akan dapat mengajukan soalan-soalan tepat mengenai skandal 1mdb agar rakyat akan bertambah yakin dengan penerangan tersebut.

Namun kaedah yang terbaik adalah menjemput Tun Dr Mahathir bersama DS Najib untuk memberi pencerahan mengenai isu 1mdb dan biarkannya dihakimi oleh rakyat jelata untuk melihat siapa yang bercakap benar serta siapakah yang menipu!!!

2 comments:

  1. Tak yah jemput TDM.
    Pnggil jer pelajar2 UNITAR(universiti tun Abdul Ryazan)
    Pljr UNITAR yg hebat bhg perakaunan berdialog dgn peeM
    Padan muka kau jib ooi

    ReplyDelete
  2. Makin banyak the so called "pencerahan" dari pihak 1mdb menimbulkan lagi banyak soalan dan seperti biasa tahap kejelasan, ketepatan dan logik sangat jauh untuk dipercayai bagi mereka yang berfikir. Kalau dalam merit peperiksaan hanya boleh diberikan 0.5/10...

    ReplyDelete