demi mencari kebenaran

demi mencari kebenaran
klik gambar untuk ke FB

Monday 13 July 2015

TAN SRI KHALID ABU BAKAR - Tolong Beri Pencerahan Mengenai Kebocoran Maklumat

Sekiranya ada unsur salahlaku, penyelewengan dan rasuah secara berleluasa, apakah salah di sisi undang-undang seandainya seorang warganegara Malaysia yang bertanggungjawab membocorkan dokumen sebagai bahan bukti bagi memerangi pelbagai perbuatan jenayah yang juga boleh mengancam kesejahteraan negara?

Ataupun boleh meruntuhkan ekonomi negara?

Kita amat memerlukan pencerahan dan penjelasan dari Ketua Polis Negara.

Saya rasa kenyataan TS Khalid selaku Ketua Polis Negara akan membuatkan semua rakyat menjadi takut untuk membongkarkan apa saja bentuk salahlaku di masa akan datang apabila pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) lebih menitikberatkan siasatan ke atas orang atau individu yang memberi matlumat dari bertindak menyiasat sesuatu unsur jenayah itu sendiri!

Kalau maklumat salahlaku jenayah tidak boleh dibocorkan untuk dijadikan sebagai bahan bukti, di masa akan datang macamana pihak PDRM nak dapatkan butiran bukti keatas semua siasatan mereka?

Kadangkala individu yang membocorkan matlumat bagi membuktikan kesalahan jenayah telah mengambil pelbagai risiko serta telah membuat satu pengorbanan mendedahkan dirinya kepada berbagai elemen merbahaya yang kemungkinan akan menimpa dirinya!

Sudahlah mengambil risiko itu tetapi akhirnya individu yang menyampaikan matlumat pun turut kena hukuman! Kalau begini macamana seseorang yang berfikiran waras akan bertindak untuk bekerjasama dengan PDRM kerana golongan ini sudah pasti akan takut menghadapi tindakan undang-undang dari pihak berkuasa pulak.

Kalau begini macamana kita nak melawan semua kemungkaran jenayah?

Boleh kah TS Khalid memberi sedikit pencerahan mengenai peruntukan undang-undang untuk melindungi semua pelapor yang berniat murni bagi melawan seterusnya membanteras unsur-unsur kesalahan jenayah yang amat merugikan kepada bangsa, negara serta tanahair? Kita amat gusar nanti niat murni akan bertukar menjadi malapetaka kepada para pelapor yang mempunyai bahan bukti secara hitam putih!!

Apakah PDRM mempunyai sebarang peruntukan undang-undang untuk melindungi para pelapor yang mempunyai bahan bukti dalam bentuk dokumen bagi menyelamatkan negara daripada musibah amalan rasuah di masa akan datang?

Bagaimana pula dengan pengamal undang-undang atau pihak berkuasa yang mempunyai bukti tapi tak mahu bertindak selaras dengan perlembagaan negara apabila sesuatu kes itu dilaporkan?

Adakah rakyat mempunyai hak untuk mengambil tindakan undang-undang kepada pihak berkuasa yang tidak amanah ini??!!


DOKUMEN RAHSIA BOCOR : POLIS TIDAK TOLAK KEMUNGKINAN KONSPIRASI JATUHKAN PM

Kuala Lumpur, 13 Julai - Polis tidak menolak kemungkinan konspirasi untuk melumpuhkan proses demokrasi dan menjatuhkan perdana menteri, berikutan perbuatan jenayah membocorkan dokumen rahsia kepada warga asing.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, perbuatan jenayah ini sangat serius dan meningkatkan implikasi terhadap keselamatan negara.

Beliau berkata, peguam negara telah mengarahkan siasatan penuh dijalankan terhadap kebocoran dokumen rahsia itu, bahan yang dikatakan daripada siasatan kerajaan Malaysia yang tidak bernama, ke atas 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Selain itu, Polis Diraja Malaysia juga menerima laporan polis yang berkaitan dengan hal ini. Justeru, kami berkewajipan menjalankan siasatan penuh dan bebas," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata ini termasuk menyiasat kesemua anggota Pasukan Tindakan Khas, merangkumi kakitangan Bank Negara, bagi menegakkan integriti siasatan dan kepercayaan dalam sistem kewangan Malaysia," katanya.

"Kebocoran maklumat, sama ada maklumat itu dipalsukan atau sebaliknya, boleh menyebabkan kesalahan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (Seksyen 133, 248, 249 dan 250), Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (Seksyen 145), Akta Rahsia Rasmi 1972 (Seksyen 3, 4, 7A, 7B, 8, 11 dan 14), Kanun Keseksaan melibatkan seksyen di bawah Bab XL untuk keterangan palsu dan direka-reka serta jenayah fitnah pada Seksyen 499 hingga 502.

Khalid berkata tujuan siasatan polis itu adalah untuk mengenal pasti mereka yang membocorkan bahan itu, dan menentukan sama ada dokumen itu asli atau dipalsukan, seperti dalam kes Xavier Justo, bekas eksekutif PetroSaudi International (PSI) yang disiasat pihak berkuasa Thailand mengenai dakwaan peras ugut dan pemerasan.

Polis Thai dilaporkan menahan Justo pada 24 Jun lepas kerana didakwa cuba memeras ugut PSI, sebuah syarikat antarabangsa berpangkalan di Arab Saudi, yang telah menarik perhatian Malaysia kerana dikaitkan dengan 1MDB.

- BERNAMA

No comments:

Post a Comment