demi mencari kebenaran

demi mencari kebenaran
klik gambar untuk ke FB

Wednesday 6 May 2015

Pelaburan Tabung Haji Dalam TRX 1MDB - Kenapa DIJalankan Secara Diam-diam ?


Tabung Haji harus jawab desas desus sepertimana yang telah viral di dalam media sosial yang menyatakan bahawa rm772 juta telah diluluskan untuk mengambil alih 2 plot tanah projek TRX 1mdb.

Sekiranya berita ini mempunyai asas yang kukuh, pihak TH mesti keluarkan kenyataan secara sahih untuk memberi justifikasi akan tindakan yang tidak bermoral ini.

Transaksi ini sekiranya benar amat meragukan kerana ianya dijalankan secara pantas serta senyap tanpa pengetahuan umum.

Apa motif TH untuk bayar rm772juta bagi membeli 2 plot tanah projek TRX syarikat 1mdb yang bermasalah dibelenggu hutang sejumlah rm42 billion ?

Sudahkah TH menjalankan 'feasibility study' keatas projek ini ?! Siapakah yang meluluskan pembelian tanah ini?! Adakah lembaga pengarah TH atau yb menteri yang meluluskan 'bail out' 1mdb ini?! Adakah semua pencarum TH telah dimaklumkan bagi penggunaan wang mereka sejumlah rm772 juta?! Kenapa transaksi ini dijalankan secara diam-diam?!

Urusniaga ini amat meragukan serta tidak telus sama sekali. Berita yang viral dalam saluran media sosial telah mengujudkan situasi resah di kalangan para pencarum khususnya.

Saya rasa lebih elok yb Azeez selaku pengerusi TH membuat satu kenyataan penafian sepertimana beliau tweet sebentar tadi.



TH harus mengambil pendekatan pantas untuk menafikan berita yang tidak sahih bersangkutan dengan hal ehwal mereka. Satu kenyataan yang komprehensif untuk menafikan khabar-khabar angin ini amat diperlukan buat masa ini.

Rakyat khususnya para pencarum begitu resah dengan berita ini yang walaupun telah dinafikan oleh yb Azeez selaku pengerusi TH tetapi malangnya beberapa dokumen seolah-olah mengsahihkan berita ini juga telah di 'upload' melalui satu blog. ( KLIK )

Sekiranya transaksi perniagaan ini tidak sahih tetapi bagaimana dokumen-dokumen bersangkutan pembelian dua plot tanah projek TRX 1mdb telah di- muat turun sebentar tadi....

Seandainya benar; transaksi.pembelian dua bidang tanah projek trx ini mesti ditentang secara habis-habisan demi memelihara keselamatan wang para pencarum TH tidak disalahgunakan !!!

Apa justifikasi Tabung Haji untuk membabitkan perniagaan dengan sebuah syarikat yang amat kontroversi, meragukan serta dibelenggu oleh bebanan hutang rm42 billion itu?!

Pengerusi TH YB Abd Azeez harus nafikan secara secepat.yang mungkin. Kalau beliau telah menafikan dalam tweetnya semalam; kenapa tidak jawab secara rasmi bagi menafikan salahguna dana pencarum Tabung Haji untuk membeli tanah projek TRX syarikat 1mdb yang bermasalah itu.

Ini masalah dengan kepimpinan masakini yang banyak menyalahguna wang rakyat secara senyap-senyap tanpa memaklumkan kepada keseluruhan para pencarum terlebih dahulu.

Apakah kabinet telah dimaklumkan?! Kita tidak mahu Tabung Haji jadi seperti Kumpulan Wang Amanah Pencen yang mana sejumlah dana rm4 billion mereka lesap begitu saja tanpa penjelasan sehingga kini.

Sekiranya transaksi perniagaan Tabung Haji dengan 1mdb ini mempunyai niat yang murni demi kebaikan kepada para pencarum; kenapa urusniaga ini dijalankan secara senyap-senyap tanpa dimaklumkan kepada semua pihak yang mempunyai kepentingan.

Apakah ini stail kepimpinan Yab Perdana Menteri Malaysia yang suka bersikap rahsia serta 'transact' urusniaga menggunakan wang kerajaan mahupun wang rakyat secara rahsia?! Apa motif Dato sri Najib ?! 

Semuanya dijalankan secara berahsia ?? !!

themalaymailonline

No comments:

Post a Comment